לשמש דוגמא....אם ההורים עושים ספורט - הילדים גם

אם ההורים עושים ספורט - הילדים גם


מיכל יערון


פסיכולוגית קוגנטיבית ופסיכולוגית ספורט מטעם "לעוף". מלווה ספורטאים המיועדים למשחקים האולימפיים

אם תרצו שילדיכם יעשו ספורט, עליכם להוות מודל לחיקוי ולעשות ספורט בעצמכם, ואם תרצו שיאכלו בריא זה לגמרי באחריותכם. שיחות ומילים יכולות לעזור, אבל הילדים יראו בכם כמודל לחיקוי והזדהות ויחקו את דרככם.

אם תרצו שילדיכם יעשו ספורט, עליכם להוות מודל לחיקוי ולעשות ספורט בעצמכם, ואם תרצו שיאכלו בריא זה לגמרי באחריותכם. שיחות ומילים יכולות לעזור, אבל הילדים יראו בכם כמודל לחיקוי והזדהות ויחקו את דרככם.

השמנת יתר הופכת למגפה בשנים האחרונות בקרב ילדים במדינות המערב המפותחות. ככל שהקדמה מתפתחת בצעדי ענק, כך ילדינו וגם אנחנו למען האמת הופכים להיות בריאים פחות. מחקרים שפורסמו לאחרונה הראו כי ההורים הם מודל החיקוי וההזדהות של הילדים. במיוחד הורים מאותו מין כמו הילד. לכן אנחנו ההורים האחראים המרכזים לבריאות כללית וחיזוק הגוף של ילדינו. ואם אנחנו רוצים שהם יעסקו בספורט אנחנו חייבים לעסוק בספורט בעצמנו וכך נמנע גם מעצמנו וגם מהם מחלות לב עתידיות, יתר לחץ דם ובעיות כולסטרול.
הגיל הצעיר הוא קריטי לקביעת התנהגויות ועמדות. אלה נרכשות בגיל זה ומעצבות את תפיסותינו. שני תהליכים מרכזיים מעצבים את אותן ההתנהגויות ועמדות, ונקראים תהליכי חיקוי והזדהות.

תהליך החיקוי מגיע מזרם הפסיכולוגיה ההתנהגותית, וקובע כי בני אדם בוחנים כל הזמן את התנהגות זולתם ולומדים ממנה (בצורה מודעת ולא מודעת). מדובר בהתבוננות וחזרה על פעולה והתנהגות והוא מתרחש בתחומי התנהגות שונים: במיומנויות מוטוריות (כמו בריקוד) בתחום הרגשי (איך מביעים שמחה- רואים זאת בחיקוי הבקעת שער אצל ילדים), בתחום השכלי (איך לפתור משוואות, איך לקבל החלטה), בתחום ההתנהגות החברתית (דרכי חיזור).ההתנהגויות יזכו לחיקוי במקרים בהם ההתנהגות הנצפית מרגשת ומהנה, כאשר הלומד אינו בטוח ביכולתו לבצע את הפעולה הנצפית, כאשר הלומד מעוניין לשלוט בתפקיד מסוים שמבצע אדם אחר, כאשר המדגים הוא בעל יוקרה או סטאטוס גבוה בעיני הלומד, ו/או כאשר קיים דמיון בין הלומד לבין המודל. פעמים רבות נראה ספורטאי צעיר מתלבש, מתנהג ואפילו זורק כמו המאמן שלו או ספורטאי נערץ אחר.

תהליך ההזדהות -תהליך ההזדהות מגיע מהזרם הפסיכואנליטי. מדובר בתהליך רגשי בו "מועברים" רגשות בין אחד לשני. בתהליך ההזדהות הפרט מפנים עמדות ורגשות של אחרים ומיחס אותם לעצמו. מאוחר יותר יבואו לידי ביטוי חיצוני תהליכי ההזדהות בדרך ההתנהגות. אנחנו רואים אנשים רוכשים את אותן עמדות פוליטיות של הוריהם, אוהדים את אותן קבוצות ואף מיחסים לעצמם יכולות שיש לבוגרים סביבם. ספורטאים צעירים מוקפים כל העת במודלים לחיקוי, בין אם אלה ההורים, האחים, מאמנים, החברים או ספורטאים אחרים.

הורים מהווים מודל לחיקוי והזדהות בשלבים השונים של התפתחות הילד. הם משפיעים על ילדיהם באופן ישיר ועקיף. אנו חושבים כי חינוך מוקנה לילדינו דרך מילים ודיבורים, אך מסתבר כי השפעתנו החזקה ביותר היא דרך ההתנהגות והמעשים שלנו. הילדים שלנו מפתחים הזדהות עם הערכים והנורמות הקיימות בבית, ולומדים לחקותהתנהגויות ודרכי התבטאות של ההורים .מעניין לראות כי ההשפעה של ההורים על הילדים אינה סימטרית, ההורה המשפיע יותר הוא ההורה בן אותו המין של ילדו.

במחקר שפורסם לאחרונה ביקשו חוקרים לבדוק כיצד הרגלי עישון מועברים בתוך המשפחה ומצאו כי בבתים שבהם שני ההורים נוכחים, יש רמה משמעותית של העברת הרגלי עישון בין הדורות כשההורה והילד בני אותו מגדר. אבות מעבירים את הרגלי העישון שלהם לבניהם, ואימהות לבנותיהן. עוד עלה מהמחקר כי ההסתברות שהילד יעשן אם שני ההורים מעשנים היא כ-24 אחוז, אבל ההסתברות יורדת בחצי אם אף אחד מההורים לא מעשן.

במחקר נוסף שפורסם לפני כשנה נמצא כי השמנה של הילד מושפעת מהורה שמן מאותו מין. לילדות לאימהות שמנות היה סיכון גבוה פי עשרה להיות שמנות לעומת השכיחות הרגילה של השמנה בילדות. אצל אבות שמנים היה הסיכוי לילדים שמנים גבוה פי שישה. בשני המינים לא היה קשר משמעותי בין השמנת ההורה לבין השמנת הילד מהמין השני.

הדבר המעניין במחקרים הנוכחיים איננה רק השפעת הבית אלא השפעת ההורה בן אותו המין. המחקרים מחדדים את תהליכי הלמידה הנעשים בין אבות לבנים ובין אימהות לבנות. מחקרים אלו מבהירים כי התנהגותנו כהורים, מאמנים ואנשי חינוך משפיעה על ילדינו וחניכינו באופן משמעותי.

אז יאללה בואו נתחיל לשמש דוגמא !