כושר לילדים - איך בוחרים חוגים לילדים?

ד"ר גיא מור-מאמן ומחנך לספורט ולאמנויות לחימה. בוגר ביה"ס למאמנים בווינגייט, בעל תואר ראשון במנהל ותואר שני ושלישי בחינוך גופני, אונ' פאסיפיקווסטרן, ארה"ב, שם עסק בחקר השפעת האימון הגופני על ילדים צעירים

הילדים שלכם חובבי חוגים? בלט, ג'ודו, קרב מגע, מחול, כדורעף, מגוון החוגים רחב ומגוון. כיצד הכי נכון לבחור את המדריך עבור ילדיכם ואילו שיקולים יש לקחת בחשבון לפני שרושמים את הילד לחוג פופולרי במיוחד?

בשעה טובה הילד רוצה להשתתף בחוג ואתם מוכנים לממן, הילד רוצה רק ג'ודו, הילדה רוצה באלט, יש חוג במתנ"ס - יש חוג במרכז פרטי, וכל החברים הולכים לחוג בקאנטרי קלאב האזורי, מה עושים?

לאן הולכים? איך יודעים איזה מדריך טוב יותר? נתחיל מאיך לא בוחרים מדריך, איזה שיקולים לא אמורים להוות משקל בבחירת הפעילות המועדפת לילד:

קירבה לבית - כמובן שעדיף שהחוג יהיה קרוב לבית במרחק הליכה, אבל ברור שקירבה ונוחות אינם מעידים על איכות המדריך.

בחירת מדריך על סמך חברים - כל החברים של הילד הולכים לחוג במקום מסוים, זה עדיין לא אומר שהמדריך טוב, אולי כולם הולכים כי זה קרוב לבית, או כי הם מנויים במרכז הספורט או כי "כולם" הולכים לחוג הזה, (מכירים את: "אבל אמא "כולם" הולכים")

בחירה על סמך כמות הילדים בחוג - העובדה שבחוג מסוים יש הרבה ילדים אינה מעידה בהכרח שהמדריך טוב, אולי הוא פשוט משחק איתם הרבה והם מרוצים?

בחירה על סמך מוסד האם - הורים מניחים שאם החוג מתנהל ב"מרכז מסודר" אז כנראה שבדקו את המדריך והוא טוב, לעיתים האינטרס הכלכלי של בעלי המקום אינו בהכרח חופף למקצועיות המדריך.

בחירה על סמך שעת הפעילות - ההורים מגיעים מאוחר מהעבודה ורוצים שהחוג לילדם בן השלוש יתחיל בשעה 18:30, רוב הסיכויים שהילד כבר יהיה עייף ולא מרוכז.

בחירה על סמך פרסום - זה שהמדריך מפורסם ושהייתה עליו כתבה בטלוויזיה או בעיתון המקומי, אינה מעידה על איכותו כמדריך אלא על איכותו כאיש שיווק

בחירה על סמך הישגי המדריך - העובדה שהמדריך הוא אלוף הארץ, מעידה רק על יכולותיו כספורטאי ולא על קישוריו כמדריך.

בחירה על סמך הישגים במועדון - העובדה שבמועדון מתאמנים חמישה אלופי אירופה מעידה על איכות המאמן כמאמן הישגי לספורטאים תחרותיים, לדעתי כישורים אלו של המאמן אינם רלוונטיים לילדים בגילאים הצעירים.

אז איך בוחרים מדריך? על מנת לבחור את המדריך המתאים ביותר ללימוד ילדיכם יש להתחשב במספר כללים:

הסמכה - חובה לוודא כי למדריך יש תעודת הסמכה תקפה בתחום עיסוקו, זה שהמדריך עבר קורס מדריכי ג'ודו עדיין אינו מאפשר לו להדריך ג'וג'יטסו (זה לא אותו דבר) אוכושר גופני, גם אם המדריך בוגר סיירת מטכ"ל, אין זה מסמיך אותו להעביר חוג הכנה לצבא.

ביטוח - יש לוודא כי במקום הפעילות קיים ביטוח אחריות מקצועית וצד ג' המכסה את פעילותו של המדריך, בחלק מהמקומות המדריך עצמאי ואז פוליסת הביטוח של העסק אינה בהכרח מכסה את עבודתו של המדריך.

יש לציין שבהרבה מקומות נהוג לגבות מההורים תשלום על ביטוח תאונות אישיות על פי חוק ספורט, זה בסדר!

הופעת המדריך - האם המדריך מגיע לשיעור לפני הזמן, האם הוא לבוש באופן שמתאים לשיעור (לא מגיע עם נעלי אצבע למגרש כדורסל), האם הוא מגיע סחוט ועייף או ערני, אנרגטי וחייכן (זה מאוד חשוב בעיקר עם ילדים)

דגשים לגבי התנהלות המדריך בשיעור:

האם המדריך עסוק בזמן השיעור בפעילות שאינה קשורה לשיעור: שיחה בפלאפון, שיחה עם הורים, שיחה עם אנשי סגל אחרים.

האם הוא שם לב לכל מה שקורה בשיעור.

האם הוא מקפיד על כללי זהירות, מה כמות הפציעות/התנגשויות/בכי בשיעור.

כיצד הוא מטפל בבעיות משמעת.

האם יש לו מערך שיעור ותוכנית אימונים.

האם יש לו מטרות מוגדרות לפעילות.

האם הוא מתייחס לכל הילדים באופן זהה, או שהוא מתייחס רק ל"כוכבים" או רק למפריעים.

האם השיעור בנוי בצורה הגיונית: פתיחה פורמאלית כגון שיחה קצרה והקראת שמות, חימום, פעילות מקצועית הקשורה לנושא החוג, משחק לסיום או באמצע הפעילות וסיום פורמאלי.

שימו לב מי המדריך של ילדיכם

האם הילד מתקדם ולו במעט, האם הוא זוכר מיומנות משיעור לשיעור, (הייתי מצפה שבטווח של חודש ימים ילד מגיל ארבע ומעלה יוכל לחזור על חלק מהתנועות/מיומנויות שלמד בשיעור ובמגמת שיפור איטית).

כמה זמן במהלך השיעור הילדים פעילים וכמה זמן הם מקשיבים להוראות או ממתינים לתורם (חלק מהמדריכים נוטים להיות חברי כנסת ולדבר במקום להדריך).

האם הורה יכול לצפות בשיעור, או שהמדריך סוגר את הדלת ולא נותן לאיש להיכנס, (מה יש לו להסתיר?), הטענה כי נוכחות הורים מפריעה למהלך התקין של השיעור נכונה, אולם אם בכל שיעור יורשה רק הורה אחד לצפות בשיעור, תדעו שלמדריך אין מה להסתיר.

האם הילדים נהנים, האם הם רוצים לבוא לחוג, האם הם צוחקים ומאושרים בחלק מזמן הפעילות (בדרך כלל במשחק), האם הם רוצים להדגים לכם מה שלמדו ולתרגל בבית?

ברצוני להדגיש כי לא כל המדריכים באמת יודעים איזה תרגילים מותר לבצע עם ילדים ואיזה לא, איזה תרגילים עשויים לפתח יכולות ואיזה עלולים לפגוע בצמיחה, לא כל המדריכים מכירים את המונחים הבסיסים של "שלב קריטי" שלב רגיש" "גיל מנטלי" "גיל פיסיולוגי", תשאלו אותם, אל תתביישו, כי הילד שלכם הוא שלכם!