כושר לילדים זה בריאות בבגרות

ד"ר דני נמט
16.01.08

רופא ילדים בכיר, מרכז ספורט ובריאות לילדים ונוער, המרכז הרפואי מאיר

אם נחנך את ילדנו לחיים בריאים וספורטיביים, נוכל למנוע מהם מחלות בגיל בוגר. הגברת הפעילות הגופנית בילדים היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות. ד"ר דני נמט מסביר - וחשוב שתקראו על זה

כיום אנו מבינים כי מחלות רבות של הגיל המבוגר קשורות באורח חיינו בגיל הצעיר.

לפעילות גופנית בגיל הצעיר חשיבות רבה בטיפול ומניעת מחלות. ישנן סיבות רבות לנסות ולקדם פעילות גופנית בילדים. בראש ובראשונה ההשתתפות בפעילות גופנית וספורטגורמת להנאה.

פעילות גופנית סדירה תורמת לשיפור הדימוי העצמי והבטחון העצמי. פעילות גופנית בקבוצות עשויה ליצור חברויות, לקדם מעורבות חברתית, לשפר את היכולת לעבוד בשיתוף פעולה, ולסייע בהקניית ערכי משמעת ומחוייבות.

מחלותרבות של הגיל המבוגר מקורן דווקא באורח חיינו בגיל הצעיר. קצרה היריעה מלדון בסקירה זו בכולן ולכן נתרכז במצבים השכיחים יותר.

השמנה. לפעילות גופנית חשיבות רבה במניעת השמנה וטיפול בסיבוכיה. גם ללא ירידה משמעותית במשקל, העיסוק בפעילות גופנית יכול למנוע את סיבוכי ההשמנה.

בילדים בעלי עודף משקלה עוסקים בפעילות גופנית חל שינוי בהרכב הגוף עם ירידה באחוזי השומן ועליה המסת השריר. פרט להשפעה הברורה על ירידה במשקל או האטת קצב העליה במשקל.

הסינדרום המטבולי. מתאר אוסף של גורמי סיכון למחלת לב טרשתית וכולל השמנה, יתרלחץ דם, עליה ברמת הטריגליצרידים וירידה ב-HDL (הכולסטרול ה"טוב"), עמידות לאינסולין (מצב טרום סוכרתי שבו יעילות האינסולין).

פעילות גופנית היא הטיפול היחיד אשר עשוי לשפר את כל אחד ממרכיבי הסינדרום המטבולי. פעילות גופנית משפרת את הרגישות לאינסולין ויכולה למנוע התפתחות סוכרת.

פעילות גופנית מורידה רמות טריגליצרידים, ומעלה רמות HDL כולסטרול, הכולסטרולבעל ההשפעה המגינה מפני התפתחות מחלת לב טרשתית. פעילות גופנית אף מסייעת לירידה בלחץ הדם בבני נוער הסובלים מיתר לחץ דם.

חשוב לציין כי על מנת להשיג את מירב התועלת בטיפול בסינדרום המטבולי מומלץ לבצע פעילות גופנית על בסיס קבוע, לפחות שלוש פעמים בשבוע למשך למעלה מ-30 דקות ובעצימות בינונית גבוהה (80% מהדופק המקסימלי).

אסטמה. אסטמההיא מחלת הילדים הכרונית השנייה בשכיחותה. עד לפני מספר שנים נהגו למנוע מילדים הסובלים מאסטמה לבצע פעילות גופנית בשל העובדה שפעילות גופנית עלולה לגרום להתקףאסטמה.

כיום אנו יודעים כי בילדים הסובלים מאסטמהומטופלים כיאות, אין מניעה ואף מומלץ לבצע פעילות גופנית סדירה. חשוב לציין כי ספורטאים רבים מהשורה הראשונה בעולם בתחומי ספורט רבים סובלים מאסטמה.

פעילות גופנית עשויה, עם השיפור בכושר הגופני, להביא לירידה במספר התקפי האסטמה, לירידה בחומרתם ובמקביל לירידה בצורך בשימוש בתרופות וכמובן גורמת לשיפור ניכר בדימוי העצמי ובדימוי הגוף של ילדים אלה.

אוסטיאופורוזיס (דלדול עצם). תפקיד הפעילות הגופנית בבניית מסת עצם בילדים ומתבגרים למניעת אוסטיאופורוזיס במבוגר הופך בשנים האחרונות ברור מאליו.

אמנם אוסטיאופורוזיס היא מחלה של הגיל המבוגר, אך עם הבנת מנגנוני בניית חוזק העצם מסתבר כי דווקא בגיל הצעיר ניתן לפעול על מנת למנוע את המחלה וסיבוכיה.

צפיפות העצם הולכת ועולה בשנות החיים הראשונות ומגיעה לשיא בעשור השני והשלישי לחיינו. לאחר מכן עם חלוף השנים צפיפות העצם הולכת ופוחתת והדבר בולט בעיקר בנשים עם הפסקת המחזור החודשי.

על מנת למנוע שברים בגיל המבוגר, רצוי להשיג מסת עצם חזקה בגיל צעיר. הדבר משול לתכנית חסכון של מסת עצם, שתשמש לימים קשים, בהם בעקבות ירידת הפרשת הורמוני המין בגיל המעבר יש ירידה חדה בצפיפות העצם.

אמנם למרכיב הגנטי חשיבות ראשונה במעלה בסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס, אך תזונה נכונה ופעילות גופנית בגיל צעיר יכול למנוע תחלואה משמעותית הקשורה לאוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר.

ומה בנוגע ללימודים? תוספת של שיעורי חינוך גופני למערכת השיעורים הקבועה, תורמת לשיפור היכולת האקדמית. יכולת זו נמדדת ישירות על ידי ציונים, מבחנים או בעקיפין על ידי מדדים של ריכוז, זיכרון ומדדי התנהגות.

מספר מחקרים בילדי בית ספר הדגימו כי גם במקרים בהם הוסיפו שיעורי חינוך גופני על חשבון שיעורים אחרים, לא הייתה ירידה בציונים באותן מקצועות אשר שעות הלימוד בהם קוצצו.

מחקרי חתך אף מדגימים קשר ישיר בין מידת ההישגים האקדמיים לבין מידת הפעילות הגופנית והכושרהגופני (רמת פעילות גבוהה מלווה הישגים אקדמאיים טובים יותר).

קיימות מספר המלצות בנוגע למשך הפעילות הגופנית המומלצת לילדים. לרוב מומלץ לבצע 60 דקות או יותר של פעילות גופנית בינונית מאומצת ביממה.

חשוב לזכור שמדובר בזמן מצטבר של פעילות גופנית בשיעורי חינוך גופני, בהפסקות, פעילות בחוגים, פעילות משפחתית ועוד. ילדים אשר אינם מורגלים לבצע פעילות גופנית יעשו זאת בהדרגה עד הגעתם לפעילות המומלצת.

חשוב לנסות ולהגביל את השעות בהן הילד צופה בטלויזיה, משחק במחשב, או בגיל מבוגר יותר משוחח בטלפון. כיון שקיים קשר ישיר בין אורח חיים היושבני לבין השמנה וסיבוכיה, ההמלצה היא לצמצם את כל אלה למקסימום שעתיים ביום.

הגברת הפעילות הגופנית בילדים היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות. חינוך הילדים והנוער מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא ובטוח, לתזונה נכונה ולפעילות גופנית עשוי להפכם למבוגרים פעילים יותר גופנית ועם חיים בריאים יותר.